Звіт
за результатами опитування здобувачів вищої освіти ОПП «Кібербезпека»
щодо якості освітньої програми

 Опитування здобувачів вищої освіти факультету ЕлІТ проводилося в рамках реалізації внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти Лабораторією виміру якості вищої освіти сумісно з Бюро моніторингу якості вищої освіти відповідно до Наказу ректора № 0811-І від 7 жовтня 2020 р.

Термін опитування: з 12 жовтня – 8 листопада 2020 року

Інструментарій дослідження: анкета, що надавалась через інформаційний сервіс Особистий кабінет студента, вкладка «Опитування».

Для проведення опитування була розроблена та затверджена у встановленому порядку спеціальна анкета, яка охоплювала важливі для формування загальної оцінки блоки питань: якість організації освітнього процесу в рамках реалізації ОП; якість організаційної підтримки здобувачів вищої освіти та матеріально-технічного забезпечення реалізації ОП; задоволеність очікуваними результатами навчання.

Мета опитування: вивчення оцінок здобувачами вищої освіти рівня якості реалізації освітньо-професійної програми «Кібербезпека».

Обробка результатів проводилась за допомогою програми ОСА.

Блок 1. Якість організації освітнього процесу в рамках реалізації ОП

Відповіді здобувачів вищої освіт, які навчаються на ОП «Кібербезпека»  на запитання анкети «Чи вважаєте Ви, що вивчені дисципліни сприяли формуванню загальних компетентностей, що не залежать від вашої спеціальності та є важливими для особистісного розвитку?» показують високий рівень задоволеності респондентів змістовною складовою освітньої програми. Так, 88,2 % студентів, які брали участь в опитуванні, переконані, що перелік навчальних дисциплін, що передбачений навчальним планом ОП «Кібербезпека» в повній мірі сприяє формуванню загальних компетентностей  (рис. 1).

Рисунок 1 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи вважаєте Ви, що вивчені дисципліни сприяли формуванню загальних компетентностей, що не залежать від вашої спеціальності та є важливими для особистісного розвитку?», %

Аналіз відповідей респондентів на питання анкети щодо здатності вивчених дисциплін сприяти формуванню фахових компетентностей, засвідчує, що переважна більшість студентів (85,3 %) впевнені, що освітні компоненти навчального плану ОП «Кібербезпека» в повній мірі забезпечують формування фахових компетентностей, що є важливими для подальшого працевлаштування та кар’єрного зростання   (рис. 2).

Рисунок 2 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи вважаєте Ви, що вивчені дисципліни сприяли формуванню фахових компетентностей, які є важливими для успішної професійної діяльності за вашою спеціальністю?», %

Узагальнений на рис. 3 розподіл відповідей респондентів, які навчаються на освітній програмі «Кібербезпека», на питання «Чи задоволені Ви набутими в рамках освітньої програми навичками групової роботи, підготовки презентації, вмінням обговорювати та захищати власні думки (формуванням soft skills)?» засвідчує високий рівень якості навчального плану ОП «Кібербезпека». Слід відмітити, що як і на попереднє питання переважна більшість опитаних  студентів (88,2 %) надали позитивні відповіді (рис. 3).

Рисунок 3 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви набутими в рамках освітньої програми навичками групової роботи, підготовки презентації, вмінням обговорювати та захищати власні думки (формуванням soft skills)?», %

Результати оцінювання здобувачами вищої освіти рівня задоволеності методами викладання навчальних дисциплін демонструють високий рівень задоволеності студентів методами викладання навчальних дисциплін, які входять до складу навчального плану ОП «Кібербезпека»  (рис. 4).

Рисунок 4 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви методами викладання навчальних дисциплін в межах Вашої освітньої програми?», %

Представлені на рис. 5, результати відповідей респондентів на питання щодо залучення професіоналів-практиків, експертів та представників роботодавців до викладання навчальних дисциплін засвідчують використання науково-та виробничого потенціалу практиків при викладання освітніх компонентів в межах ОП «Кібербезпека». Так, більше 90 % респондентів відмітили, що до проведення аудиторних занять залучаються професіонали-практики, експерти галузі та представники роботодавців.

Рисунок 5 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи залучаються професіонали-практики, експерти та представники роботодавців до викладання навчальних дисциплін (проведення семінарів, майстер класів та ін.) в межах освітньої програми?», %

Розподіл відповідей респондентів на  запитання анкети «Чи задоволені Ви існуючими можливостями отримання консультацій з навчальних питань?», дозволяє зробити висновок, що викладачі в повній мірі дотримуються норм та правил організації освітнього процесу в частині надання консультацій студентам (рис. 6).

 

Рисунок 6 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви існуючими можливостями отримання консультацій з навчальних питань?», %

Наведені дані засвідчують, що 88,3 % опитаних в повній мірі задоволені можливостями отримання консультацій викладачів під час вивчення навчальних дисциплін, які викладаються на ОП  «Кібербезпека».

Аналізуючи розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на  запитання анкети «Чи задоволені Ви можливостями проходження практик (навчальної, виробничої, переддипломної, педагогічної, лікувальної тощо)?», слід відмітити, що із 79,4 % респондентів, які вже проходили практику, 61,8 % зазначили, що задоволені наданими в університеті можливостями щодо проходження практик. Слід звернути увагу, що жоден із опитаних студентів не обрав варіанту відповіді «Не задоволений» (рис. 7).

Рисунок 7 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви можливостями проходження практик (навчальної, виробничої, переддипломної, педагогічної, лікувальної тощо)?», %

В той же час, переважна більшість студентів (61,8 %), які проходили практику також в повній мірі задоволені отриманими практичними навичками та знаннями (рис. 8).

 

Рисунок 8 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви навичками та знаннями, що були отримані протягом проходження практик (навчальної, виробничої, переддипломної, педагогічної, лікувальної тощо)?», %

Аналіз відповідей опитаних здобувачів вищої освіти на питання «Чи задоволені Ви обсягом аудиторного навантаження для вивчення дисциплін (лекційних, практичних, семінарських, лабораторних занять)?» свідчить про збалансованість навчального навантаження та його відповідність вимогам чинного законодавства (рис. 9).

Рисунок 9 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви обсягом аудиторного навантаження для вивчення дисциплін (лекційних, практичних, семінарських, лабораторних занять)?», %

Переважна більшість респондентів (55,9 %)  цілком задоволені обсягом аудиторного навантаження, 32,4 % – переважно задоволені.

Високий рівень задоволеності демонструють респонденти, які навчаються на ОП «Кібербезпека» рівнем збалансованості завдань самостійної роботи виділеному часу на їх виконання (рис. 10).

Рисунок 10 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи достатньо часу Ви мали для виконання завдань самостійної роботи з дисциплін?», %

Відмітимо, що 67,6 % респондентів зазначили, що часу, виділеного на виконання самостійних завдань їм було цілком достатньо.

 

Блок 2. Якість організаційної підтримки здобувачів вищої освіти та матеріально-технічного технічного забезпечення реалізації ОП

В СумДУ стимулюється і підтримується міжнародна академічна мобільність студентів, на постійній основі здійснюється інформування здобувачів вищої освіти щодо актуальних програм навчання та стажування за кордоном. Підтвердженням чого є результати опитування: 82,3 % здобувачів вищої освіти, які навчаються на ОП «Кібербезпека», відмітили, що отримували достатньо інформації про актуальні міжнародні освітні проекти  (рис. 11).

Рисунок 11 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи отримуєте Ви достатньо інформації щодо програм міжнародної академічної мобільності», %

Під час навчання в університеті особлива увага приділяється заходам щодо  популяризації академічної доброчесності серед здобувачів вищої освіти, що підтверджується розподілом відповідей респондентів, які навчаються на ОП «Кібербезпека» (рис. 12).

Рисунок 12 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи знайомили Вас з принципами академічної доброчесності під час навчання?», %

На питання «Чи знайомили Вас з принципами академічної доброчесності під час навчання?»  всі респондентів ОП «Кібербезпека» обрали варіант відповіді, що підтверджує факт ознайомлення з принципами академічної доброчесності в освітньому середовищі.

Аналізуючи відповіді здобувачів вищої освіти на питання «Чи задоволені Ви аудиторіями, що використовуються для проведення лекційних занять?», необхідно звернути увагу на досить високий рівень їх  задоволеності аудиторним фондом, оскільки 76,5 % опитаних обрали варіант відповіді «Повністю задоволений» та «Частково задоволений» (11,8  %) (рис. 13).

Рисунок 13 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви аудиторіями, що використовуються для проведення лекційних занять?», %

Відповіді респондентів на питання «Чи задоволені Ви обладнанням аудиторій (лабораторій) для проведення семінарів, лабораторних і практичних занять?» засвідчують високий рівень задоволеності студентів ОП «Кібербезпека» обладнанням та устаткуванням аудиторій, які використовуються при для проведення семінарів, лабораторних і практичних занять (рис. 14).

 

Рисунок 14 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви обладнанням аудиторій (лабораторій) для проведення семінарів, лабораторних і практичних занять?», %

Відповіді здобувачів вищої освіти, які навчаються на ОП «Кібербезпека», засвідчують, що респондентів повністю задовольняють графік роботи бібліотеки та професіоналізм її фахівців. Слід відмітити, що переважна більшість опитаних (55,9 %) обрали варіанти відповідей «Повністю задоволений» та «Частково задоволений» (рис. 15).

Рисунок 15 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задовольняють Вас послуги бібліотеки (зокрема, години роботи абонементу, можливість отримати консультацію, професіоналізм персоналу тощо)?»

Як свідчать результати відповідей опитаних студентів на питання щодо відповідності переліку електронних ресурсів та баз даних, що є в безкоштовному доступі, їх потребам, в університеті сформована потужна інформаційна підтримка здобувачів вищої освіти з врахуванням їх  інтересів та професійної спрямованості (рис. 16).

Рисунок 16 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задовольняє Ваші потреби перелік електронних ресурсів та баз даних, що є в безкоштовному доступі?», %

Слід відмітити, що безкоштовними електронними ресурсами користується більше 80 % опитаних студентів, які навчаються на ОП «Кібербезпека», при цьому всі вони  відмітили що доступний перелік електронних ресурсів їх повністю задовольняє.

Високий рівень задоволеності демонструють відповіді студентів на питання щодо умов проживання в гуртожитку: із 35,3 % респондентів, які проживають в гуртожитках університету, 32,3 % задоволені умова проживання (рис. 17).

 

Рисунок 17 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задовольняють Вас умови проживання в гуртожитку?», %

Як свідчать дані подані на рис. 18, всі студенти, які відмітити, що користуються послугами їдальні, в повній мірі задоволені їх якістю.

Рисунок 18 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви послугами їдальні?», %

Спортивний клуб та Культурно-мистецький центр, які функціонують університеті,  дозволяють здобувачам вищої освіти в повній мірі реалізувати свої спортивні та творчі здібності. Відповідно всі опитані здобувачі вищої освіти, які навчаються на ОП «Кібербезпека»  та мають захоплення чи творчі здібності, продемонстрували свою задоволеність наданими можливостями розвитку в усіх сферах позанавчальної діяльності (рис. 19).

Рисунок 19 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви наданими можливостями щодо реалізації своїх здібностей та/або захоплень (спорт, творчість та ін.)?», %

Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на питання щодо інформаційної підтримки, засвідчує, що близько 80 % респондентів, які навчаються на ОП «Кібербезпека» позитивно оцінюють якість інформації, що представлена на Web-сторінках факультету ЕлІТ (рис. 20).

Рисунок 20 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Як Ви оцінюєте якість інформації, що представлена на Web-сторінках факультету (інституту)?», %

Відповіді респондентів на питання щодо можливостей отримати медичне обслуговування в СумДУ, свідчать про високий рівень задоволення даним напрямом соціальної підтримки. Так, всі опитані студенти, які зверталися для отримання медичних послуг повністю задоволені можливостями отримання необхідної медичної допомоги та консультацій (рис. 21).

Рисунок 21 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви можливостями отримати медичне обслуговування в СумДУ», %

 

Блок 3. Задоволеність очікуваними результатами навчання та популяризація освітньої програми

Якість реалізації ОП «Кібербезпека» підтверджується високим рівнем задоволеності студентів вибором ОП  (70,6 % респондентів обрали варіанти відповідей «Так» та 20,6 % «Частково») та бажання порекомендувати зазначену освітню програму потенційним абітурієнтам (рис. 22, 23)

Рисунок 22 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи задоволені Ви на сьогоднішній день вибором Вашої освітньої програми?»,%

 

Рисунок 23 – Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр», які навчаються на ОП «Кібербезпека» на  запитання анкети «Чи порекомендували б Ви цю освітню програму (спеціальність) своїм друзям?», %

 

Завантажити повну версію звіту